This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[NL] RAI nieuws uit April 1966!

Voor Nederlandstalige artikel, klik hier. (Origineel artikel)
For the article in English, click here.
Für den deutschsprachigen Artikel, klicken Sie hier.
Pour l'article français, cliquez ici.
Para ver el artículo en español, haga clic aquí.

RAI nieuws uit April 1966! (bron: De Kampioen)

De Kampioen april 1966 Pagina 44 47 Page 1 De Kampioen april 1966 Pagina 44 47 Page 2
De Kampioen april 1966 Pagina 44 47 Page 3 De Kampioen april 1966 Pagina 44 47 Page 4

Bromfiets
Fiets altijd met de wind mee

We wisten het eigenlijk al, maar de brommers op de RAl hebben het voor het komende jaar duidelijk aangetoond: de voorkeur van de Nederlander gaat steeds meer uit naar de eenvoudige bromfiets met automatische koppeling; terug naar het rijwiel met hulpmotor.

Vorig jaar nam het marktaandeel van deze categorie toe van ruim 20% tot 40%. De prijzen liggen tussen de 400 en 450 gulden. En dat is ook knap, want die prijzen lagen een vijftien jaar geleden niet lager, ondanks de inmiddels gestegen lonen en produktiekosten, en ondanks de recente verhoging van de omzetbelasting van 5 tot 10%.

Nederland heeft nu 1.6 miljoen bromfietsers. Ze rijden gemiddeld 5000 km per jaar. Samen leggen zij jaarlijks 7 miljard kilometer af, hetgeen vrijwel gelijk is aan de totale reizigersvervoer-prestatie van de Nederla ndse Spoorwegen. Vast staat voorts, dat 1 miljoen bromfietsers hun vervoermiddel dagelijks voor woon-werk verkeer gebruiken, zodat de economische betekenis van de bromfiets groot is.

Bovendien kunnen we in ons land metzijn ruim anderhalf miljoen auto's, zijn overvolle wegennet en zijn benauwende stedelijke verkeersproblemen en parkeernood, er best een vervoermiddel voor 1.6 miljoen Nederlanders bij gebruiken dat maar weinig ruimte vtaagt op wegen en in de steden en geen aandeel in de krappe parkeerruimte opeist.

In deze omstandigheden wordt de eenvoudige brommer weer duidelijk populair. Dit is de verdienste van de industrie. Deze heeft de technische ootwikkeling vooral gericht op steeds verdere vereenvoudiging in de bediening van de brommer. De automatische transmissie, waarbij men niet meer behoeft te schakelen, heeft de bromfiets voor velen bereikbaar gemaakt; die eenvoud is trouwens ook een belangrijke veiligheidsfactor. Bij de framebouw heeft men hierop aangesloten: strak, functioneel en zonder overdaad aan luxe. Dit maakte toepassing van werkelijk nuttige accessoires, zoals boodschappenmandjes en kinderzitjes voor dames die het winkelen combineren met het afhalen van hun schoolgaande kinderen, mogelijk.

Op de RAl stonden ze in groten getale in het gelid. Batavus kwam met zijn Datavette die is voorzien van de ILO-Mini-motor, welke van huis uit niet verder reikt dan 40 km/uur en niet is getemd. Bij Berini is de EE de meest utilitaire brommer met automatische koppeling, DM is een Italiaanse versie van de eenvoudige automatische brommer. Cimatti is ontstaan uit de samenwerking tussen Simplex, Locomotief en de firma Westor. Cyrus brengt als onderdeel van een grote serie een eenvoudig model met Saxonnettemotor. De Cristina komt uit ltalië en heeft eveneens een automatische koppeling. Stokvis presenteert naast zijn Puch's, Solexen en RAP's nu ook een Fair Lady, uiteraard voor dames. Flandria (Avaros) bromt in deze rij met een Eurolux. GareUino gebruikt de Mosquito-motor met automatische koppeling. Gazelle heeft in samenwerking met Casenave de ABG motor genomen. Motom liet zijn nieuwe Nova debuteren in een mooi Italiaans frame. De Mobylette's zien we in groten getale op onze wegen rijden, vooral de EEG, d1e nu een nieuw en iets duurder model 40S met rolaandrijving en natuurlijk eveneens automatische koppeling naast zich heeft gekregen. Uit Polen is een Komar gekomen. Peugeot (in ons land bij Magneet in huis) heeft zijn eenvoudigste model in drie uitvoeringen van ongeveer 400 tot 500 gulden, regionen waarin overigens vrijwel alle modellen terechtkomen, afhankelijk van het al of niet aanwezig zijn van vering. Ook Solex, de gangmaker die nu al 18 jaar meegaat en al een aantal jaren geleden de automatische koppeling toepaste, heeft zijn model 1966 nieuws meegegeven in ondermeer de vorm, een rechthoekige koplamp met betere lichtverdeling en een nieuw gashandel. Sparta's eenvoudigste model is nu de Spartamatic, voorzien van de ILO-Mini met automatische koppeling. En Superia mikt vooral op de jeugd met zijn Super Twen, die de eenvoudige Sachsmotor met automatische koppeling heeft. Typhoon hoopt in deze klasse de aandacht te trekken door zijn modellen met voorwielvering en eventueel zelfs plunjer-achterwielvering. Min of meer kenmerkend voor deze gehele ontwikkeling is misschien wel de Velo Mosquito (na zoveel jaren weer dat bekende rolaandrijvende motortje terug) met automatische koppeling, een kruissnelheid van 35 km/uur en een gewicht van niet meer dan 29 kg, eveneens met een bagagedrager vóór- en achterop.

Zwaardere klassen

Het nieuws in de "zwaardere klassen" hebben we ten dele reeds in voorgaande nummers besproken. Batavus brengt onder meer een nieuwe Combi Sport met twee versnellingen. Gazelle heeft een Cornet met Sachsmotor welke is voorzien van voetschakeling en de Oostenrijkse KTM met ILO-motor. Kaptein Moylette introduceerde de elektronische ontsteking op zijn cross-model (bij wateroverlast toch een goede vonk) en heeft nu ook een nieuwe MobySport. Magneet hoopt zijn Magnematic, met Sachs 2 versnellingsmotor en automatische koppeling, die nu nog voor de export is bedoeld, binnenkort ook op de thuismarkt te brengen; nieuw is hier ook het model met vier versnellingen en voetschakeling. Tot de viertakt-uitzonderingen behoren Demm, met zijn model Special Lusso, en Honda, waar men nu een nieuw type C 320 S heeft. Puch bracht reeds voor de RAl zijn nieuwe Scramble uit, een brommer voor jongens die eens prettig in het terrein willen crossen en daarbij nu kunnen beschikken over een motor met drie versnellingen. Tomos, die zoals bekend is, in het verleden een bepaalde verwantschap had met Puch, heeft nu een nieuwe motor zonder geforceerde koeling in uitvoeringen met twee en drie versnellingen. Een bekende duobrommer is nog altijd de Zündapp, die nu een nieuwe Sport Combinette heeft, waarvoor men eventueel tegen extra betaling nog een stroomlijnomhulling kan verkrijgen.

We zien dat ook in deze zware klasse de automatisering steeds meer een rol van betekenis gaat spelen. Het feit dat de snelheid van de bromfiets bij 40 km/u wordt begrensd heeft in de loop van de afgelopen jaren geleid tot een gunstige technische ontwikkeling van de kleine tweetakt- en viertaktmotoren. Géén races naar steeds meer pk 's, maar stabilisering ten gunste van een langere levensduur. Binnen die begrenzing heeft men evenwel de mogelijkheden tot een pittiger acceleratievermogen in de lagere overbrengingsverhoudingen omdat wat vlotter kan worden opgetrokken bij duogebruikt te baat genomen.

We hebben hier het vele nieuws slechts in beknoete zin kunnen aanstippen. Het is duidelijk dat de bromfietsontwikkeling twee richtingen kiest. Enerzijds de eenvoudige brommer met automatische bediening, die een minimum aan onderhoud en aandacht vraagt, maar is bedoeld voor solo-gebruik. En anderzijds de toerbrommer, met motoren die zijn voorzien van twee of meer versnellingen waarbij de automatisering overigens ook zijn intrede heeft gedaan, en in rijwielgedeelten die sterk gaan in de richting van de ultralichte motorfiets. Er was naast Batavus en Eysink nu nog een Nederlandse bromfietsfabrikant die deze ontwikkeling metterdaad realiseerde: Cyrus kwam dit jaar voor het eerst, naast zijn brommers, ook met lichte motorrijwielen. We schakelen nu dus over naar de motorrijwielen.

De zwaarste motoren op de RAl waren de 750 cc twins van AMC (Matchless, A.J.S. en Norton), maar het grootste aantal aanbiedingen kwam uit de lichte klasse tussen de 50 en 100 cc, waarbij de Nederlandse motorindustrie, na jaren, weer met kennelijke ijver een rol hoopt te gaan spelen. Tussen beide categorieën bevindt neb de Japanse armada met Honda, Yamaha en Suzuki.

In alle rust was BMW aanwwg op een grote stand met geen ander nieuws dan de kwartliter R 27, die, zoals men zegt, op verzoek van · klanten weer terugkeert. Het lijstje van de lichte klasse omvat nu de namen van Batavus, Cyrus; Magneet, DKW, Eysink, Honda, ltal, Kreidler, HercuÏes, Motom, Puch, Suzuki, Garelli, Yamaha en Zündapp.

De Britse motorindustrie had een eigen paviljoen, voor de echte motorrijder een plek waar men echter niet alle goede herinneringen terugvond, welke men wellicht al te nalef verwachtte. Norton was er weliswaar imposant, maar kostbaar. B.S.A. showde zijn drie 650 cc modellen Thunderbolt Startwin, Lightning Startwin, en Spitfire Mk li Startwin, welke laatste met zijn 55 pk motor een snelheid van 200 km per uur bereikt. Een motor waar echt iets aan te zien valt, is de Velocette Thruxton voor de fervente motorrijder met een voorkeur voor Britse machines en hun specifieke kwaliteiten. Triumph was aanwezig met zijn serie vanaf de 200 cc eencilinder kopkleppers tot en met de 650 cc twin Bonneville. De Britse motorindustrie doet overigens nog zeer interessante zaken met de Verenigde Staten, waar het motorrijwiel zeer sterk in populariteit toeneemt. Speciaal voor de U.S.A. zijn bijvoorbeeld de 650 en 750 cc twins van A.M.C.

Het nieuws bij Honda begon bij de 50 cc CB 50S, een pittige kopklepper met vijf versnellingen, vervolgens de 450 cc kopklepper met bovenliggende dubbele nokkenas, die een vermogen heeft van 43 pk/8500 t.p.m., is voorzien van een elektrische starter en volgens de fabrikant een topsnelbeid van 180 km per uur in zijn mars heeft. Ook met dit model richten de Japanners zich op de Amerikaanse markt.

Het nieuws van Suzuki omvat naast een 80 cc motorfietsje, de kwartliter tweecilinder tweetakt Super Sport met zes versnellingen, die een vermogen heeft van 29 pk/7500 t.p.m., en is voorzien van het Posi Force smeersysteem waarbij de direct op de krukas aansluitende oliepomp wordt bediend via het gashandel, zodat de smering dus wordt aangepast bij de belasting van de motor. Een aardig detail, eenvoudig en toch kenmerkend voor de attente afwerking, is het doorzichtige plastic buisje aan de buitenzijde van de tank, dat als communicerend vat de inhoud van de tank aangeeft. (2795.-) Yamaha brengt een nieuwe 305 cc tweecilinder tweetakt met vijf versnellingen en een vermogen van 29 pk/7000 t.p.m., voorzien van autotube injectie waarbij olie en benzine afzonderlijk worden toegediend. Nieuw is hier ook de 100 cc tweecilinder tweetakt, eveneens met autolube; dit motortje, met twee carburateurs, heeft een vermogen van 9.5 pk/8500t.p.m. Tenslotte zien we bij de Japanners nog de 500 cc tweecilinder Lilac R92, wiens instructeurs vast wel eens naar een BMW hebben staan kijken.

Nederlands motorrijwielnieuws vinden we dit jaar voor het eerst bij Cyrus, dat drie modellen met Sachsmotoren brengt, de Royal 50 van 5.4 pk met 5 versnellingen, de Royal 75 van 6.3 pk met eveneens 5 versnellingen en de Royal 100 van 8.2 pk met 4 versnellingen. Een initiatief dat de motorrijdende burger weer moed geeft, omdat het zo stil om ons heen begint te worden. Een andere Nederlander, die nimmer opgeeft, is Eysink met zijn 50 cc modellen met de reeds eerder door Eysink toegepaste speciale vering waarbij een schokbreker de plaats van de voorste verticale framebuis vanaf balhoofd tot het motorblok inneemt.

De verbeide viercilinder van M.V. Agusta is niet gekomen, wel een nieuwe 125cc eencilinder. Jawa heeft nu op zijn 250cc en 350cc modellen een automatische koppeling, waarbij het koppelingshandel louter is gehandhaafd voor het gebruik onder bijzondere omstandigheden zoals het optrekken vanuit stilstand op een steile bergweg. Van de 125cc CZ mag men nu gerust de lage prijs, f 999, als zeer opmerkelijk noemen naast alle bedragen van vier cijfers. Ducati presenteerde een 160 cc kopklepper met vier ·versnellingen, de Monza Junior. (f 1595.-) De aansluiting van de zware bromfiets naar het ultralichte mgorfietsje is er en de prijzen ontlopen elkaar niet zo veel. Het is te hopen dat vooral jongere bromfietsers die ontwikkeling zien.

pdf De Kampioen - April 1966 (1.44 MB)

Please log in or register for free to comment!

Category: